sociální sítě

Marketingový potenciál sociálních sítí

Sociální sítě jsou dnes pro většinu lidí stěžejním komunikačním kanálem. Buďte na nich aktivní, a vytvořte si konkurenční výhodu, která posune vaše podnikání zase o kus dál.

Instagram, Facebook… Existuje snad jen pár lidí, kteří vůbec netuší, o čem je řeč. Většina vašich potenciálních zákazníků je aktivními uživateli minimálně jedné z uvedených sociálních sítí, celá řada z nich má svůj záběr ještě širší.

Sociální sítě se staly přirozenou součástí našich životů, a jsou tak naprosto ideálním místem pro prezentaci produktů a služeb. Prostřednictvím dobře cíleného marketingu můžete výrazně zvýšit povědomí o vaší osobě či firmě, zvýšit obrat e-shopu a získávat nové zákazníky, kteří vám budu důvěřovat a rádi se k vám budou vracet.

Výhody sociálních sítí

  • Rozšíření povědomí o produktech a službách
  • Rychlé a efektivní oslovení nových zákazníků
  • Přímá komunikace za účelem budování důvěry
  • Budování loajální zákaznické základny
  • Kontakt se zákazníkem v prostředí, které je mu blízké
  • Okamžitá zpětná vazba
  • Nízká investice do reklamy v poměru k dosažitelným výsledkům

Cílová skupina

Správné určení vaší cílové skupiny je základem úspěchu každé formy marketingu, pro sociální sítě to ale platí dvojnásob. S ohledem na fakt, že komunikace zde probíhá méně formálním způsobem, je potřeba přemýšlet nad formou, jakou budou informace zákazníkovi sdělovány, a to nejen co se mluvy týče, ale třeba i z hlediska grafiky.

K optimalizaci vaší reklamy je vhodné využít Facebook pixel – nástroj, který vám umožní sledovat údaje o návštěvnících vašeho webu a lépe tak zacílit Facebook a Instagram kampaně.

Volba sociální sítě

S otázkou cílové skupiny úzce souvisí i správná volba sociální sítě, prostřednictvím které chcete své potenciální zákazníky oslovovat.

Pokud cílíte na mladší publikum, je v současné době jasnou volnou Instagram, který je oproti Facebooku více zaměřený na sdílení vizuálního obsahu, a kde se pro úspěšné reklamní kampaně aktivně využívá služeb influencerů.

I přesto, že se objevují hlasy, že Facebook je pomalu na ústupu a jeho popularita klesá právě na úkor zmíněného Instagramu, stále se jedná o nejuniverzálnější komunikační kanál.

Na Facebooku má profil obrovské množství lidí různých věkových skupin, profesí i zájmů. Uživatelská základna je opravdu rozmanitá, a proto se Facebook pro zahájení marketingových aktivit ve většině případů nabízí jako jasná první volba.

Pokud máte ke sdílení větší množství multimediálního obsahu, jako jsou např. recenze, návody či online prezentace produktů, můžete svůj potenciál výrazně zvýšit i publikováním prostřednictvím Youtube.

Buďte aktivní...

Abyste zvýšili dosah svých příspěvků na sociálních sítích, je potřeba být aktivní nebo využít placené propagace – pro dosažení požadované efektivity je však ideální kombinace obou uvedených.

Kdo se v této oblasti běžně nepohybuje, pravděpodobně ani netuší, že pokud zveřejníte nový příspěvek, ten se zobrazí pouze malému zlomku vašich fanouškůPokud budou vaše příspěvky často komentované a sdílené, jejich dosah se zvýší. Algoritmus je však skutečně přísný a bez placené reklamy se velice často neobejdete.

Buďte konzistentní

Je jedno, na jaké sociální síti působíte, toto pravidlo využijete naprosto všude. Váš profil je vaše vizitka, a je potřeba, aby byl konzistentní.

Používejte stále stejný jazyk, stejnou grafickou úpravu, stejný filtr na fotky. Váš zákazník si k vám prostřednictvím vaší prezentace buduje vztah, a je potřeba, aby vás vnímal autenticky a důvěřoval vám.

Nesnažte se za každou cenu prodat

Většina zákazníků nepřichází na sociální sítě s cílem něco koupit, ale se záměrem relaxovat a třeba si u toho přečíst něco zajímavého. Asi nikdo z nás nemá rád, když mu někdo něco nutí. Pokud z vás bude zákazník cítit nátlak, vezme nohy na ramena ještě než se o vašich produktech či službách stačí něco dozvědět. 

Seznamte své potenciální klienty poutavou formou s tím, co nabízíte, sami se pak rozhodnou, jestli je to zajímá natolik, aby si produkt nebo službu koupili. A pokud zrovna nakoupit nechtějí, ale dostatečně je zaujmete, jsou schopni se k vám vrátit třeba i později, když u nich taková potřeba nastane.

Ani úspěšným prodejem však váš vztah k zákazníkovi nekončí. Budujte si jeho důvěru, hýčkejte si ho – ocení to nejen on, ale i další, kteří přijdou později. Vaše dobré jméno je vaše značka, nic neprodává tak dobře jako pozitivní reference.

Příležitost, kterou je potřeba chytit za správný konec

Sociální sítě v sobě skrývají obrovský potenciál, který lze správným přístupem přetavit ve vaši konkurenční výhodu. V žádném případě ale svou propagaci nepodceňujte. 

To, že profil na sociálních sítích vlastní dnes už téměř každý, neznamená, že pro úspěšnou prezentaci vašich produktů a služeb stačí jen pravidelně psát příspěvky a sdílet fotky.

Marketing na sociálních sítích je specifický právě okamžitou zpětnou vazbou ze strany vašich potenciálních zákazníků, a pokud nebude dostatečně kvalitní, může se vám lehce stát, že nevhodnou prezentací napácháte víc škody než užitku.

Přemýšlejte jako váš zákazník a nabídněte mu obsah, který ho zajímá. Nesnažte se za každou cenu prodat. Budujte si stabilní základnu zákazníků, kteří se k vám budou často a rádi vracet, a doporučí vás svému okolí.